Inbound marketing är en slags marknadsföringsstrategi som ökat i popularitet den senaste tiden. Inbound marketing handlar om att försöka få potentiella kunder att komma till dig, istället för att du söker upp de och använder olika former av direkt marknadsföring.
Hur du kan använda dig av inbound marketing
När du använder dig av inbound marketing så försöker du locka potentiella kunder till dig. Du vill göra ditt företag och det du erbjuder så attraktiv som möjligt. Du vill även göra det så lätt som möjligt för personer att komma i kontakt med ditt företag och börja interagera med dig.
Sökmotoroptimering
Det här kan du göra genom att lägga ner tid, fokus och pengar på att förbättra din hemsidas sökmotoroptimering. Desto bättre rankning du har på Google, desto fler kommer komma in på din sida. SEO är ett mycket effektivt sätt att driva på din försäljning.
Nyhetsbrev
På din väl optimerade hemsida kan du sedan göra det enkelt för besökare att börja prenumerera på dina nyhetsbrev. Genom dina nyhetsbrev kan du sen ge användbar information, tips och invävd reklam. Att potentiella kunder hela tiden blir påminda om ditt företag och dina produkter direkt i mobilens inkorg, är också ett effektivt sätt att skaffa mer kunder.
Om du vill använda dig av nyhetsbrev är det en bra idé att ha en plattform att jobba i. En digital plattform som har alla verktyg du behöver och som gör det enkelt för dig att planera och organisera. Paloma är ett exempel på en sådan plattform.
Vad GDPR betyder i detta sammanhang
Inbound marketing är mycket enkelt att använda sig av när det kommer till GDPR. Det blir inte så mycket att tänka på, då kunden själv väljer marknadsföringen när det kommer till inbound marketing. Detta eftersom GDPR betyder att du måste få aktivt samtycke från en person om du ska på något sätt hantera deras personuppgifter, samt i fall du får skicka olika typer av direktreklam till dem.
Inbound marketing är alltså av många anledningar ett bra alternativ.